Klik hier voor beleid in de bijlage.
Samen opgroeien!
Wij bieden ouders de mogelijkheid, om op onze specifieke manier, de zorg voor hun kind(eren) te combineren met werk of andere activiteiten.
Binnen de verschillende vormen van opvang werken we samen zodat een kind op kan groeien en zich optimaal kan ontwikkelen.
Samen doen wij dit door de volgende punten uit te dragen;
- Het kind staat centraal
- Een kind wordt in zijn waarde gelaten en met respect behandeld.
Ieder kind wordt serieus genomen en krijgt verantwoordelijkheid naar draagkracht. - Een kind is uniek.
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier. - Een kind is een sociaal wezen.
Het kind leert veel van interacties en ervaringen opdoen, alleen en samen met anderen. - Een kind is leergierig, nieuwsgierig en enthousiast.
Ieder kind leert op een volstrekt unieke manier en in eigen tempo. - Ouders / verzorgers kennen hun kind(eren) het aller beste.
Om als kindercentrum een volwaardige schakel in de opvoeding te kunnen zijn, is communicatie en samenwerken essentieel. Wij vinden het erg belangrijk dat ouders actief betrokken zijn, op de hoogte blijven, meedenken en meedoen! Het uitdragen van de visie doen we op onze manier en daarbij staat het kind staat centraal.
Binnen onze peuterspeelzalen (PSZ), kinderdagopvang (KDO) en buitenschoolse opvang (BSO) werken wij met de volgende 3 pedagogische stukken:
- PSZ, BSO en KDO werken allemaal samen vanuit dezelfde pedagogische visie
- Het algemeen pedagogisch beleid
- Op iedere groep of locatie is er een werkplan aanwezig.
Op alle groepen is een pedagogisch beleid aanwezig en een specifiek pedagogisch werkplan. In het werkplan staat omschreven hoe en vooral waarom er zo gewerkt wordt. Beide stukken zijn ten alle tijden in te zien.
Doelen & Competenties
Om de ontwikkeling van uw kind te volgen werken wij met de volgende basisdoelen:
- Fysieke en emotionele veiligheid
- Persoonlijke competenties
- Sociale competenties
- Overdracht van waarden en normen (socialisatie)
En onderstaande competenties;
- Emotionele “KIJK, IK MAG ER ZIJN”
- Sociale “KIJK, WE DOEN HET SAMEN”
- Motorisch –zintuiglijke “KIJK, IK KAN ’T ZELF, HET LUKT ME”
- Cognitieve “KIJK, IK VOEL, IK DENK EN ONTDEK”
- Taal en communicatieve “LUISTER, IK KAN HET ZELF ZEGGEN”
- Morele “KIJK, IK BEN EEN LIEF, GOED KIND”
- Expressieve en beeldende , “KIJK, IK KAN DANSEN, ZINGEN EN IETS MAKEN”